Denk je even mee? Het instructieboekje van je wagen geeft een maximale dakbelasting van 75 kilogram aan. Je tent weegt echter al 70 kilogram. Jij hebt een massa van 100 kilogram en je vrouw klokt af op 70 kilogram. Samen wegen de kinderen 60 kilogram. Hoe krijg je dàt nog voor elkaar?
300 kilogram op je autodak … Kan dit of niet?
Kort gesteld — het kan. Je autodak kan een veelvoud van het gewicht van de goedgekeurde dakbelasting dragen. Zolang je stilstaat, kan je op sommige auto’s zelfs makkelijk tot 400 kilogram laden. Bovendien is een daktent met slapende mensen een statische belasting op het voertuig — de auto staat stevig op zijn vier wielen.
Geef toe, je vraagt het je nog steeds af — druk je het autodak niet in met een te grote dakbelasting? Nee, want het gewicht van de daktent ligt niet op één punt. Een daktent wordt steeds op een geschikte dakdrager gemonteerd, aangepast aan de dakconstructie van je auto.
In het meest eenvoudige geval bestaan de dakdragers uit een stabiel aluminium of stalen profiel, dat aan beide uiteinden is voorzien van staanders. Beschikt je auto over dakrails, dan omsluiten deze staanders deze rails. Geen rails? Dan worden de staanders rechtstreeks op de dakstangen van je voertuig gemonteerd.
Lees verder onder de afbeelding …
Let wel — de verschillende montagesystemen hebben echter niet allemaal dezelfde daklastcapaciteit. Zo kunnen dakrails de grootste daklast aan, terwijl normale daken en regengoten minder daklast kunnen torsen. De hiërarchie is als volgt.
- Niet-geïntegreerde dakrails
- Geïntegreerde dakrails
- Voorgemonteerde bevestigingspunten
- T-track-systemen
- Normaal dak
- Regengoten
Stel je voor dat je daktent plat op de draagstangen ligt. De lading van de daktent en de inzittenden is dan in eerste instantie verdeeld over deze twee balken, en van daaruit vervolgens verder over een totaal van vier staanders. Voor het aangehaalde voorbeeld van 300 kilo zal elk van de vier staanders in theorie dus slechts 75 kilogram torsen.
Deze druk wordt vervolgens naar het voertuigframe geleid. Dat is het versterkte deel van de koets van je auto — een soort van kooi of skelet die de passagiersruimte omsluit. Via de zogenaamde A-, B- en C-stijlen wordt de last verder afgeleid naar het zelfdragende chassis, dat bestaat uit meerdere gevouwen en versterkte stalen profielen. Deze zijn precies ontworpen om alle dynamische en statische krachten te absorberen.
Vervallen dan alle lastbeperkingen?
Nee, dat niet. De toelaatbare dakbelasting speelt een rol wanneer de wagen in beweging is. De beperking zorgt ervoor dat de dynamische krachten tijdens het rijden niet tot overbelasting van de carrosserie leiden en de rijeigenschappen van de auto niet aangetast worden.
Voor je daktent betekent dit dat het gewicht van de daktent effectief een belangrijke rol speelt bij de krachten die tijdens het versnellen, het afremmen of het bochtenwerk optreden. We hebben het respectievelijk dan over achterwaartse, voorwaartse en zijdelingse krachten. Tot slot heeft je daktent ook invloed op de verticale krachten. Denk bijvoorbeeld aan oneffenheden in het wegdek die een op-en-neer-deining veroorzaken. Vanzelfsprekend geldt dit sterker in off-road-situaties, maar zelfs op normale wegen kunnen kuilen en bulten aanzienlijke verticale acceleraties opleveren.
Ook niet te onderschatten zijn de krachten die worden opgewekt door de wind en turbulentie. Afhankelijk van de afmetingen en aerodynamica van de verpakte tent, de stijfheid van de tentvloer en de onderlinge afstand van de dwarsbalken kan de wind aanzienlijke trillingen voortbrengen. Die kunnen zelfs tot aan de binnenkant van het voertuig worden gevoeld.
Lees verder onder de afbeelding …
De dakbelasting verhoogt het zwaartepunt
Ben je met een daktent onderweg, dan verschuift het zwaartepunt van je auto, en dat door het extra gewicht op het dak. Gelukkig blijft dit relatief beperkt. Het gewicht van de meeste daktenten ligt tussen 45 kilogram en 80 kilogram, wat in veel gevallen ruim binnen de marge van de toelaatbare dakbelasting ligt.
Wat betekent dit in de praktijk?
De ervaring van veel daktentnomaden toont aan dat het in feite niets uitmaakt of je met een paar kilo meer of minder op het dak rondrijdt. Graag geven we nog volgende adviezen mee.
- Respecteer te allen tijde de voorschriften van de autoconstructeur, de dakdragers en de daktent. Doe je dat niet, dan loop je het risico om bij ongevallen langs de terugbetaling van je verzekeringsclaim te grijpen.
- Schud de daktent vlak na je montage stevig heen en weer, net zo hard tot de hele auto meebeweegt. De daktent mag niet loskomen van de dwarsbalk.
- Draai de schroeven van de montageplaten en die van de dwarsdragers na een paar kilometer nog een keer aan.
Bon voyage!